Rolul strategic al departamentului de HR. Importanța identificării nevoii de dezvoltare a echipei IT

De la recrutarea talentelor, la managementul angajaților, departamentul de resurse umane are responsabilitatea de a se asigura că organizația are o echipă stabilă, motivată, mulțumită și împlinită. Rolul departamentului de HR este esențial într-o companie, pentru că acolo este cheia atât pentru îndeplinirea obiectivelor actuale, cât și pentru cele de viitor, cu atât mai mult în domeniul IT, acolo unde deficitul de personal este acut, iar membrii echipei primesc constant oferte de joburi.

Presiunea de a angaja oamenii potriviți și de a păstra angajații de top devine complexă atunci când se ia în considerare ceea ce îi face pe angajați să rămână la o companie, cum ar fi flexibilitatea, beneficiile pentru sănătate, posibilitățile de dezvoltare profesională, cultura companiei și transparența. În cele din urmă organizațiile sunt despre oameni și, prin urmare, experiența angajaților nu trebuie doar să îndeplinească, ci să depășească așteptările.

Iată câteva cifre care evidențiază provocările departamentelor de HR:

  • 47% dintre liderii de resurse umane menționează păstrarea angajaților și cifra de afaceri ca fiind provocarea lor de top în managementul forței de muncă, urmată de recrutare și managementul culturii corporative. (studiu SHRM)
  • 83% dintre angajatori consideră că atragerea și păstrarea talentelor este o provocare în creștere. (studiu Allegis Group)
  • 83% dintre angajatori consideră că atragerea și păstrarea talentelor este o provocare în creștere. (studiu Allegis Group)
  • Cererea de recrutare a profesioniștilor a crescut cu 63% din 2016, iar tendința va continua. (LinkedIn)
  • Printre principalele motive expuse de angajați pentru a-și părăsi locul de muncă includ lipsa dezvoltării carierei (22%), lipsa sprijinului pentru echilibrul dintre viața profesională și cea privată (12%), comportamentul managerului lor (11%), compensațiile și beneficiile nesatisfăcătoare (9%) și bunăstare slabă (9%)(analiză Work Institute)

Pentru a putea contribui eficient la dezvoltarea profesională a specialiștilor în domeniul IT, este nevoie să înțelegi structura departamentului lor, dar și tehnologiile pe care le folosesc și tendințele din acest domeniu. Astfel, vei reuși să identifici mai bine nevoia de dezvoltare a echipei și le vei oferi plus valoare.

Structura echipelor de IT. Roluri și moduri de lucru

Fiecare echipă IT este diferită, pe baza culturii și nevoilor companiei, a experienței și abilităților membrilor echipei și a tipurilor de sisteme pe care lucrează. Unele echipe IT sunt formate din specialiști în tehnologie care lucrează cu o gamă largă de sisteme și servicii, în timp ce altele sunt formate din specialiști pe tehnologii specifice, cum ar fi rețeaua sau serviciile web,sau un anumit tip de sistem (asistență pentru vânzări, producție, logistică etc.). Unele echipe IT se concentrează doar pe tehnologie, în timp ce altele pot include specialiști în date sau analiști cu o experiență profundă în procesele de afaceri. Însă ceea ce au în comun toate aceste echipe este că reușesc să aibă succes muncind împreună, prin contribuția fiecărui membru care vine cu expertiza lui la construirea și implementarea unui proiect.
Deși fiecare echipă IT este unică, există câteva principii comune pe baza cărora se formează o echipă IT. Unele echipe IT sunt permanente, în timp ce altele există pentru o perioadă temporară de timp pentru a obține un rezultat specific și sunt apoi desființate.

Tipuri de echipe IT:

Echipe de operațiuni

Aceste echipe se concentrează pe infrastructura tehnologică de operare (cum ar fi rețelele, centrele de date și serviciile web), monitorizarea acestora și asigurarea disponibilității serviciilor și sistemelor și a performanțelor normale pentru a sprijini operațiunile de afaceri. Aceste echipe sunt deseori numite echipe de gestionare a serviciilor IT (ITSM) și obiectivul lor principal este menținerea funcțională a ecosistemului IT.

Echipe de proiect

Aceste echipe sunt reunite pentru a rezolva o anumită problemă, pentru a implementa un sistem sau pentru a face o schimbare. Proiectele sunt, prin definiție, eforturi temporare, astfel încât odată ce proiectul este finalizat, se obișnuiește ca echipa să fie desființată (cu membrii echipei desemnați în altă parte) sau ca întreaga echipă să fie transferată la un proiect diferit. Echipele de proiect IT sunt de obicei concentrate pe o singură versiune sau un grup de versiuni, dar foarte rar „dețin” un sistem odată ce acesta devine activ.

Echipe de sprijin

Echipele de asistență IT sunt permanente, care (la fel ca echipele de operațiuni) execută funcții de gestionare a serviciilor IT pentru a ajuta la menținerea operațiunilor de afaceri și funcționarea fără probleme. Munca acestor echipe este, de asemenea, similară cu cea a echipelor de proiect, deoarece abordează și probleme specifice. Echipele de asistență IT sunt adesea gândite ca o echipă de operațiuni desemnată să finalizeze multe miniproiecte în fiecare zi.

Echipe de procesare

Aceste echipe (cunoscute uneori și sub numele de echipe de suport IT pentru afaceri) sunt permanente și au sarcina de a deține, gestiona și îmbunătăți sistemele IT ale unui anumit proces de afaceri. Aceste echipe sunt formate adesea din analiști, manageri de proiect și experți în date și sunt partenere cu echipele de proiect pentru a obține rezultate specifice

Rolurile și responsabilitățile unei echipe IT

Acestea depind de sarcinile echipei. Unele echipe IT sunt desemnate să conducă rezultatele specifice ale proiectului, în timp ce altele sunt responsabile pentru furnizarea de productivitate pe termen lung și rentabilitatea proceselor de afaceri. Toate echipele IT au însă unele similitudini. Scopul principal al oricărei echipe IT este de a ajuta la obținerea rezultatelor afacerii.

Unele dintre rolurile comune ale echipelor IT includ:

  • Expertiză tehnologică
  • Gestionarea datelor (multe echipe IT au rol de administratori de date pentru organizațiile lor. Întrucât datele de afaceri sunt stocate și gestionate din ce în ce mai mult în sistemele IT, echipele IT sunt adesea cele mai bine poziționate pentru a înțelege datele companiei, modul în care acestea se raportează la alte date și utilizarea datelor)
  • Procese de automatizare (Automatizarea proceselor implică înțelegerea proceselor de afaceri, precum și a tehnologiei și adaptarea fluxurilor de lucru ale sistemului pentru a se integra cu activitățile restului echipei)
  • Integrarea sistemului (Echipele IT sunt, de obicei, responsabile pentru dezvoltarea, operarea și menținerea integrărilor între sistemele IT ale companiei, precum și cu sistemele și serviciile terților)
  • Managementul portofoliului(Echipele IT sunt administratorii portofoliului de investiții în tehnologie al companiei. Nu numai că sunt responsabili că sistemele funcționează corespunzător pentru a menține afacerea în funcțiune, dar gestionează și costul total al proprietății sistemelor IT și iau decizii privind ciclul de viață al tehnologiei)
  • Gestionarea și menținerea sistemelor IT(Companiile investesc o cantitate enormă de timp și bani pentru implementarea sistemelor IT. Pentru a asigura o rentabilitate maximă a acelei investiții, echipele IT trebuie să întrețină și să actualizeze continuu sistemele pentru a le menține la curent și a le ajuta să evolueze pentru a satisface nevoile de afaceri în schimbare)
  • Securitatea informațiilor și a sistemului(Sistemele IT sunt o parte critică a operațiunilor companiei. Echipelor IT li se atribuie nu numai să construiască și să ruleze aceste sisteme, ci și să le mențină în siguranță. Evaluarea, gestionarea și atenuarea vulnerabilităților de securitate și a riscurilor legate de tehnologie sunt părți importante ale activității echipei IT.)
  • Managementul furnizorilor (Majoritatea sistemelor IT includ un fel de componente terță parte. Infrastructura de telefonie, serviciile cloud și software-ul terților sunt frecvente în majoritatea mediilor de afaceri. Echipa IT este responsabilă nu numai de asigurarea serviciilor pentru aceste sisteme, ci și de gestionarea și facilitarea relațiilor cu furnizorii externi de tehnologie și echipele de asistență.)
  • Suport tehnologic (Echipele IT furnizează deseori asistență, intervenție pe teren și servicii de răspuns la incidente pentru a aborda întreruperile tehnologice).

Importanța înțelegerii tehnologiei

Dincolo de a înțelege modul în care sunt organizate echipele IT și rolurile lor, pentru a putea să reușești să identifici corect nevoia de dezvoltare a echipei IT și să fii un real sprijin pentru managerii de IT, ar ajuta să fii la curent și cu dezvoltarea tehnologiei. Nu este nevoie să înveți ceea ce știe fiecare specialist în parte sau să ai cunoștințe în detaliu despre diferitele tehnologii, ar fi chiar imposibil, ci doar să știi care sunt tendințele astfel încât să înțelegi nevoia de training a membrilor echipei de IT.

Odată cu intensificarea procesului de digitalizare, organizațiile acordă o atenție sporită managementului riscului. Acest lucru reiese inclusiv din topul certificărilor IT realizat pe baza datelor Global Knowledge Study 2021. 11 dintre cele 15 certificări IT cele mai bine plătite sunt în securitatea cibernetică și cloud computing, în timp ce șase certificări sunt în cloud computing, cinci în securitatea cibernetică, trei în rețea și una în gestionarea proiectelor.

Citește mai multe pe această temă: Relevanța certificărilor IT

Cum identifici nevoia de dezvoltare a echipei IT

Odată creată această imagine de ansamblu asupra a ceea ce înseamnă activitatea departamentului de IT, a trendurilor din domeniu, va fi nevoie să porți discuții cu managerii IT pentru a putea vedea exact când și unde este nevoie de intervenția ta.

Puteți începe prin a face o radiografie a departamentului de IT actual, ca apoi să o comparați cu obiectivele pe termen mediu și lung ale companiei. De aici va reieși nevoia de training, de dezvoltare a actualilor membrii ai echipei și, de ce nu, nevoia de atragere de noi talente în timp.

După ce veți avea o imagine clară asupra nevoii de dezvoltare a echipei, veți putea pune bazele unui program de training. Acesta este momentul în care identificarea unui furnizor de cursuri cu experiență care să vă devină partener pe termen lung devine o prioritate.

Urmând acești pași și implicându-te mai mult în zona strategică, de business, vei demonstra faptul că HR-ul are nevoie de un loc la masa managementului, iar acest loc este chiar unul esențial pentru organizație.

New call-to-action