Cum realizezi eficient evaluarea echipelor IT pentru a le crește performanța

Atunci când realizezi frecvent evaluarea angajaților, îți este ușor să îți formezi propriul sistem de stabilire a calificativelor. Unii manageri, de exemplu, pornesc de la verificarea rezultatelor pe parte de KPIs, în timp ce alții preferă evaluările complexe, în care analizează gradul de implicare sau dorința de dezvoltare a oamenilor din echipă. 

Într-un domeniu precum IT-ul, lucrurile sunt în continuă mișcare, iar a fi „agile” este extrem de important. De această agilitate trebuie dat de altfel dovadă și în procesul de evaluare a echipei. 

Iată cum poți să realizezi în mod eficient evaluarea echipei tale:

1. Oferă feedback mai des

Deși poate în calendarul companiei este stabilită o perioadă clară în care au loc evaluările angajaților, nu te oprește nimeni să începi să oferi și să ceri feedback mai des colegilor tăi. Astfel, vei putea simți pulsul echipei pe parcurs și vei putea face ajustări acolo unde este cazul, evitând în acest mod situațiile în care se va ajunge la un blocaj, fie de atingere a obiectivelor, fie de motivare a angajaților. Știind constant care este starea lor, cum funcționează pe anumite proiecte, unde întâmpină dificultăți și pe ce arii excelează, vei putea să jonglezi cu aceste informații ajutând la obținerea unui stil de muncă mult mai eficient pentru echipa ta.

De asemenea, nu uita să integrezi în evaluare și metoda feedback-ului 360, în care soliciți evaluări de la diferite persoane cu care lucrează sau colaborează angajatul evaluat: colegi de echipă sau de departament, team leader direct sau alți team leaderi, cu care s-a interacționat de-a lungul timpului.

Astfel, vei putea obține o perspectivă obiectivă asupra performanței membrilor echipei tale și vei putea interveni din timp acolo unde mai sunt lucruri de îmbunătățit, de dezvoltat, dar vei și putea să transformi în bune practici anumite rezultate sau anumite strategii care s-au dovedit eficiente. 

2. Corelează obiectivele individuale cu cele ale companiei

În 2020, poate mai multe decât oricând, companiile au fost nevoite să se adapteze rapid la un mediu aflat în continuă schimbare. Așadar, totul a fost în mișcare, iar adaptarea a fost cuvântul cheie. Într-un astfel de context, ar fi ciudat, dacă nu chiar incorect, să îți evaluezi echipa bazându-te pe ceva ce poate până la finalul anului nu a mai existat sau a fost schimbat într-o proporție covârșitoare. De data aceasta, și tu ar trebui să dai dovadă de agilitate și să faci adaptări „din mers” pentru ca membrii echipei tale să înțeleagă rolul obiectivelor lor în imaginea de ansamblu, tocmai pentru a observa unde este locul lor în marele puzzle al companiei și cum pot să își aducă zi de zi contribuția la atingerea obiectivelor. Sincronizarea ar trebui să fie constantă, nu doar într-un an atipic cum a fost 2020, ci în fiecare an. Nu uita că tu ca manager ai acces la mult mai multe informații venite de la C-level decât cei din echipa ta și asigură-te că le traduci în mesajele pe care le trimiți către ei. 

3. Fii un ghid pentru echipa ta

Discutam mai devreme despre cât de important este să le transmiți celor din echipa ta direcția înspre care se îndreaptă compania și, da, este, tocmai pentru a le crea sentimentul de stabilitate și claritate. Dincolo de acest rol pe care îl ai, mai există încă unul la fel de important, acela de a le fi coach. Ești acolo pentru a-i ajuta să reușească să obțină rezultatele dorite de companie, să își atingă obiectivele. Pentru a putea să faci acest lucru trebuie să înțelegi inclusiv provocările cu care se confruntă și să îi ajuți să crească, să se dezvolte. De aceea, discuțiile individuale, deschise, nu de la superior la angajat, ci ca între coechipieri ar trebui să aibă loc cu o anumită recurență. 

4. Arată-le aprecierea. Inclusiv din punct de vedere financiar

Tuturor ne place să fim apreciați. Primind acest gen de feedback devenim mai motivați, deci mai dornici să continuăm să creăm rezultate bune și, de ce nu, poate chiar să ne depășim performanțele obținute până acum. Este uman, este natural. Pe de altă parte, aprecierile strict verbale, fie că sunt făcute individual sau în fața echipei, nu sunt suficiente, nu într-un domeniu precum IT în care deficitul de resurse umane este de ordinul zecilor de mii și unde specialiștii sunt încontinuu vânați de alte companii. Așadar, dincolo de simplele aprecieri, asigură-te că și veniturile sunt aliniate cu nivelul pieței, pentru că, deja este un lucru cunoscut, este mult mai costisitor să recrutezi un nou membru în echipa ta, decât să îi motivezi pe cei existenți și să îi dezvolți pe ariile în care identificați împreună mici deficiențe. 

5. Folosește softuri de evaluare 

Tehnologia îți vine în ajutor și în ceea ce privește componenta de performance management. Include utilizarea softurilor de HR cu astfel de funcții care te vor ajuta să colectezi și să sintetizezi obiectivele, să le compari cu rezultatele obținute, să înregistrezi calificative, dar și planurile de dezvoltare și sesiunile de feedback. Un software HR crește transparența proceselor interne, permițându-le angajaților să fie parte a procesului de evaluare, să vadă feedback-ul, comentariile și calificativul.

6. Fii pregătit să le oferi oportunități de dezvoltare

Odată ce ai ajuns la o serie de concluzii cu privire la performanțele realizate de membrii echipei tale, pregătește-te să le oferi și soluții pentru dezvoltarea lor. Dacă vei face acest lucru, le vei dovedi nu doar că îi apreciezi, ci și că îți dorești să rămână în companie și să crească în acest mediu. 

Aici intervine rolul nostru!

Află mai multe despre cum te putem ajuta să crește performanța echipei tale.

New call-to-action